Przejdź do głównej zawartości

Jak wybrać przedszkole? cz.2

Na co zwrócić uwagę przy wyborze przedszkola? Jakie cechy powinno posiadać przedszkole? Co jest najlepsze dla Twojego dziecka? Jak wybrać to najlepsze, aby dziecko czuło się w nim dobrze? Cz.1 tutaj.

Poniżej podaję następne trzy cechy, które wyróżniają wybitne przedszkola i ośrodki opieki dla dzieci, takie jak żłobki i kluby malucha.

Co będzie czwartym czynnikiem decydującym o tym, że nasze dziecko szybko sie zaadaptuje i będzie w przedszkolu szczęśliwe? Duży plac zabaw? Ciekawe zajęcia dodatkowe? Nic podobnego...


Wspomniane przez mnie badania wskazują, że czwartym w kolejności warunkiem, aby dziecko czuło się bezpiecznie i swojsko w przedszkolu jest to, że:

4. Dzieci zbierają się w pokojach, a nie klasach, bawiąc się w grupach podobnych do rodzeństwa różniącego się wiekiem.

Dla naszych małych dzieci czas spędzony w przedszkolu to w większości czas przelotnych, przemijających relacji. Również ze względu na dużą ilość dzieci, co nie jest dla nich korzystne. Dziecko w tym wieku potrzebuje stabilnej, bliskiej więzi z niewielką liczbą tych samych osób. Niekoniecznie rówieśników, bo w tych relacjach jest jeszcze zupełnie bezradne.

Czterolatek potrafi już zapałać ogromną sympatią do kolegi, ale 2,5 czy trzylatek wciąż ubóstwia tylko mamę i tatę. Większość dzieci w tym wieku również nie potrzebuje aż tylu ekscytujących wrażeń, tak rozbuchanego środowiska społecznego, tak wielkiego widowiska różnorodności. 

Dzieci w tym wieku, aby się prawidłowo rozwijać potrzebują ciszy, stabilizacji i związków z wybranymi osobami, nie osłabianych przez przedszkole, o ile tylko jest to możliwe.

5. Wrażliwość na często występującą potrzebę wyrównywania różnic językowych i kulturalnych.

Pisałam już o tym, jak ogromny i znaczący jest wpływ grupy rówieśniczej na małe dziecko, które nie zbudowało jeszcze swojego sytemu wartości i nie wie co jest dobre a co złe. 

Obserwując inne dzieci i wszystkie możliwe zachowania w przedszkolu, wraz z nie zawsze adekwatnymi reakcjami wychowawców, jest poddane wielu negatywnym wpływom.

Jeśli panie w przedszkolu nie prezentują łagodnej, dojrzałej i konstruktywnej postawy i nie tłumaczą dzieciom incydentów, które inicjują inne dzieci - nasz maluch szybko uczy się naśladować zachowania rówieśników i przyjmuje ich postawy. To właśnie z tego powodu pójście dziecka do przedszkola często może być początkiem kłopotów wychowawczych.

6. Umożliwienie zdobywania doświadczeń związanych z prowadzeniem domu, takich jak pielęgnowanie ogrodu, gotowanie, sprzątanie, kosztem tradycyjnych zabaw na placu zabaw. 

Najlepsze przedszkola i ośrodki opieki uznają ważność tych czynników. Ważne, aby dzieci „bawiły się w dom” tak, jakby były w prawdziwym domu – przygotowując i jedząc przyrządzone przez siebie potrawy, sprzątając, uprawiając ogród, piorąc, prasując, szyjąc itd. 

Najlepsze przedszkola są podobne do wielkiej rodziny. W nich nauczyciele rozmyślnie zachowują się raczej jak rodzice niż pedagodzy, a podobieństwo do prawdziwego domu jest szybko wyczuwalne i ma pozytywny wpływ na dzieci.

Ciąg dalszy już w następnej części. Tym razem będę pisała o programie nauczania i ważnych aspektach z tym związanych. Czy to o czym napisałam jest dla Ciebie zaskakujące? Co o tym myślisz? Co jeszcze chcesz wiedzieć? Pytania i komentarze są mile widziane.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Na jakim stopniu drabiny gniewu jesteś?

Dr Ross Campbell w swojej książce "Sztuka akceptacji" opowiedział bardzo ciekawą historię, która być może ma miejsce w wielu domach: "Byłem kiedyś z wizytą u rodziny, w której ojciec miał ogromne poczucie humoru. Mówił coś bardzo zabawnego, ilekroć jego żona lub któreś z nastolatków poruszało trudny temat. W konsekwencji żadne z nich nie nauczyło się odpowiednio wyrażać swojego gniewu, lecz uciekali się do zachowań pasywno-agresywnych. Za każdym razem, gdy chłopiec był sfrustrowany lub znalazł się w sytuacji wywołującej gniew, skarżył się na silny ból głowy. Dziewczynka zaś dawała upust swojemu gniewowi w inny sposób. Oferowała matce pomoc np. w kuchni lub przy sprzątaniu, ale wykonywała te obowiązki tak beznadziejnie, że matka miała z tego powodu jeszcze więcej pracy."

Pisząc o różnych umiejętnościach wychowawczych, często podkreślam jak ważny jest odpowiedni stosunek do złości i radzenie sobie z nią. Nie bez powodu, ponieważ doświadczenie pokazuje, że ma ona na na…

Kiedy dziecko czuje się niekochane?

Jest dowiedzione, że na całe nasze życie najbardziej wpływa historia naszego dzieciństwa. Są wśród nas ludzie dorośli, którzy gdy się głębiej zaczną nad tym zastanawiać, dochodzą do wniosku, że nie czuli się kochanymi dziećmi. 
Co to znaczy być niekochanym dzieckiem? 
Takie dziecko nie czuje, że się je widzi i lubi takim, jakie jest. Ma poczucie, że trzeba pasować do oczekiwań rodziców i być takie, jak sobie rodzice wyobrażają, że być powinno. Inaczej mówiąc nie może być takie, jakie jest...

17 Sposobów Na Odreagowanie Złości Na Dziecko

Temat złości jest bardzo trudnym tematem. Przede wszystkim ze względu na nasz stosunek do tego uczucia. Jest to w ogóle jedno z najtrudniejszych zagadnień spośród wszystkich, dotyczących relacji między rodzicami a dziećmi. Czy zastanawiasz się, dlaczego? Jaka jest Twoja opinia na ten temat? Uważasz, że złość jest dobra czy zła? Jak w sposób praktyczny rodzice mogą sobie poradzić ze swoją złością? Jak mogą odreagować złość, którą czują na dziecko? Moim zdaniem, temat jest tak trudny dla wielu rodziców dlatego, że nadal złość jest powszechnie potępianym uczuciem. Pokazują to również komentarze pozostawiane pod moimi postami. Dobry przykład stanowi taka wymiana spostrzeżeń:
"złość?? irytacja?? bardzo często!! właściwie to od kilku tygodni codziennie zmagam się z własnymi emocjami (idą 3 ząbki i mały jest okropny) - w krytycznym momencie najczęściej zostawiam synka w łóżeczku na parę minut i wychodzę do pokoju obok - muszę dać sobie czas na wyciszenie, dwa głębsze wdechy i powrót &…