Jak wybrać przedszkole? cz.2

Na co zwrócić uwagę przy wyborze przedszkola? Jakie cechy powinno posiadać przedszkole? Co jest najlepsze dla Twojego dziecka? Jak wybrać to najlepsze, aby dziecko czuło się w nim dobrze? Cz.1 tutaj.

Poniżej podaję następne trzy cechy, które wyróżniają wybitne przedszkola i ośrodki opieki dla dzieci, takie jak żłobki i kluby malucha.

Co będzie czwartym czynnikiem decydującym o tym, że nasze dziecko szybko sie zaadaptuje i będzie w przedszkolu szczęśliwe? Duży plac zabaw? Ciekawe zajęcia dodatkowe? Nic podobnego...


Wspomniane przez mnie badania wskazują, że czwartym w kolejności warunkiem, aby dziecko czuło się bezpiecznie i swojsko w przedszkolu jest to, że:

4. Dzieci zbierają się w pokojach, a nie klasach, bawiąc się w grupach podobnych do rodzeństwa różniącego się wiekiem.

Dla naszych małych dzieci czas spędzony w przedszkolu to w większości czas przelotnych, przemijających relacji. Również ze względu na dużą ilość dzieci, co nie jest dla nich korzystne. Dziecko w tym wieku potrzebuje stabilnej, bliskiej więzi z niewielką liczbą tych samych osób. Niekoniecznie rówieśników, bo w tych relacjach jest jeszcze zupełnie bezradne.

Czterolatek potrafi już zapałać ogromną sympatią do kolegi, ale 2,5 czy trzylatek wciąż ubóstwia tylko mamę i tatę. Większość dzieci w tym wieku również nie potrzebuje aż tylu ekscytujących wrażeń, tak rozbuchanego środowiska społecznego, tak wielkiego widowiska różnorodności. 

Dzieci w tym wieku, aby się prawidłowo rozwijać potrzebują ciszy, stabilizacji i związków z wybranymi osobami, nie osłabianych przez przedszkole, o ile tylko jest to możliwe.

5. Wrażliwość na często występującą potrzebę wyrównywania różnic językowych i kulturalnych.

Pisałam już o tym, jak ogromny i znaczący jest wpływ grupy rówieśniczej na małe dziecko, które nie zbudowało jeszcze swojego sytemu wartości i nie wie co jest dobre a co złe. 

Obserwując inne dzieci i wszystkie możliwe zachowania w przedszkolu, wraz z nie zawsze adekwatnymi reakcjami wychowawców, jest poddane wielu negatywnym wpływom.

Jeśli panie w przedszkolu nie prezentują łagodnej, dojrzałej i konstruktywnej postawy i nie tłumaczą dzieciom incydentów, które inicjują inne dzieci - nasz maluch szybko uczy się naśladować zachowania rówieśników i przyjmuje ich postawy. To właśnie z tego powodu pójście dziecka do przedszkola często może być początkiem kłopotów wychowawczych.

6. Umożliwienie zdobywania doświadczeń związanych z prowadzeniem domu, takich jak pielęgnowanie ogrodu, gotowanie, sprzątanie, kosztem tradycyjnych zabaw na placu zabaw. 

Najlepsze przedszkola i ośrodki opieki uznają ważność tych czynników. Ważne, aby dzieci „bawiły się w dom” tak, jakby były w prawdziwym domu – przygotowując i jedząc przyrządzone przez siebie potrawy, sprzątając, uprawiając ogród, piorąc, prasując, szyjąc itd. 

Najlepsze przedszkola są podobne do wielkiej rodziny. W nich nauczyciele rozmyślnie zachowują się raczej jak rodzice niż pedagodzy, a podobieństwo do prawdziwego domu jest szybko wyczuwalne i ma pozytywny wpływ na dzieci.

Ciąg dalszy już w następnej części. Tym razem będę pisała o programie nauczania i ważnych aspektach z tym związanych. Czy to o czym napisałam jest dla Ciebie zaskakujące? Co o tym myślisz? Co jeszcze chcesz wiedzieć? Pytania i komentarze są mile widziane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twój wpis!